ČOKOLÁDOVÉ TAJOMSTVO
Miesto: Základná škola - trieda
Počet detí: 12
Vhodná pre: 4. ročník
Trvanie aktivity: príprava: 2 hodiny, realizácia: 2 hodiny
Aktivita podporuje: ⦁ Čítanie s porozumením (zdravá životospráva) ⦁ Čítanie pre život (praktické zisťovanie informácií o potravinách, produktoch z ich obalu)
Tematické zaradenie: ⦁ Čokoláda ⦁ Zloženie potravín ⦁ Dizajn obalu - reklama
Popis aktivity: Na začiatku rozdám každému dieťaťu 2 štvorčeky čokolády: svetlejšiu (mliečnu) a tmavšiu . Farebné rozlíšenie nám pomôže pri hodnotení čokolád. Deti vyzvem, aby si našli kamaráta na spoluprácu, pustili sa do ochutnávky čokolády (najlepšie nechať pomaly rozplynúť na jazyku) a v dvojiciach si povedali, ktorá čokoláda im chutila viac a prečo. Na papier si vytvorili jednoduchú tabuľku (meno, mliečna, horká) a zaznamenajú si odpovede.
Výsledok skúmania: 1. skupina – najviac chutila mliečna čokoláda. 2. skupina – rovnakým dielom chutila mliečna aj horká čokoláda.
Tiché čítanie a prerozprávanie nahlas:
Nasledovala práca detí v skupine, rozdelili sme sa po štyroch do celkovo troch skupín v triede. Každá skupina dostala jednu časť textu a každý člen skupiny dostal svoju kópiu, ktorú si prečítal sám (čítanie potichu) a potom si jeho obsah prerozprávali v skupine. Tento moment bol dôležitý, lebo pomáhal tým, ktorí majú ešte problém čítať s porozumením. Každá skupina si potom zvolila svojho hovorcu, ktorý zhrnul najdôležitejšie fakty a povedal ich všetkým deťom. Po predstavení troch častí textu sme si následne prečítali nahlas celý text spoločne.
Kakaové bôby – prvý text
Čokoláda sa vyrába z kakaových bôbov. Kakaové bôby sú semená rastliny kakaovníka, ktorá sa pestuje už zhruba od 5. storočia. Kakaovník je strom, vysoký až 8 metrov. Má stále zelené listy. V minulosti sa plody používali ako platidlo. Mali vysokú cenu. Najviac kakaových bôbov sa pestuje na Pobreží Slonoviny, v Indonézii, Nigérii, Brazílii, Kamerunu a Ekvádoru. Rastie tam, kde je veľmi teplo. Kakaové bôby sa kvasia a sušia. Potom sa obvykle pražia a melú na kakaovú hmotu, z ktorej sa lisovaním oddeľuje kakaové maslo (tuk), ktoré je biele. Zostávajúcu zmes tvorí kakaový prášok.
Nepražené kakaové bôby – druhý text
Kakaová hmota má vo svojej prirodzenej forme typickú horkú chuť a je základnou surovinou pre výrobu čokolády. Najkvalitnejšie čokolády majú obsah kakaovej hmoty aspoň na úrovni 70%. Dopyt po nepražených kakaových bôboch v poslednom období stále rastie. Dajú sa jesť aj surové a sú k dispozícii v troch základných formách: celé kakaové bôby so šupkou (môžu sa konzumovať aj s ňou, je to dobrý zdroj vlákniny), celé kakaové bôby lúpané a drvené kakaové bôby.Obsahujú stovky zdraviu prospešných živín. Môžeme uviesť aspoň vitamín C, B, horčík, síru, železo, chróm, zinok a meď. Obsahuje tiež kofeín, takže si ju môžu dať ľudia namiesto kávy J. Nepražené kakaové boby sa môžu dávať do jogurtov, nápojov, šalátov a dezertov.
Ako kupovať čokoládu – tretí text
Na každom výrobku je v nadpise ZLOŽENIE vždy na prvom mieste surovina, ktorá sa tam najviac vyskytuje a posledná je tá, ktorej je vo výrobku najmenej. Ak je na obale čokolády napísaný na prvom mieste cukor, takáto čokoláda rozhodne nie je zdravá. Takéto čokolády bývajú najlacnejšie. Obsahujú najmenej kakaového masla, ktoré je drahé. Najzdravšia je 100% čokoláda, ktorá obsahuje len kakaové maslo bez príchutí. Zdravá je však i 70% čokoláda. Tieto čokolády sú najtmavšie.
Práca v skupinách:
Pripravila som si otázky, aby som zistila, či deti porozumeli daným textom. Mohli si pomáhať a dohodnúť sa na správnej odpovedi v skupine. ⦁ Na čom rastú kakaové bôby? Ako sa volá ten strom? Ako je vysoký? ⦁ Prečo sú nepražené kakaové bôby zdravé? ( Obsahujú vitamíny ) ⦁ Ako poznáš čistú, pravú a najzdravšiu čokoládu? (Podľa farby a podľa informácií na obale…) ⦁ Prečo je lacná čokoláda nezdravá? (Je tam veľa cukru a namiesto kakaového masla je tam iný, lacnejší tuk.) ⦁ Priemerný Švajčiar zje 1 kg čokolády za mesiac. Koľko je to1 kg čokolád s hmotnosťou po 100 g? ( 10 ) ⦁ Koľko by zjedol priemerný Švajčiar za rok čokolády? (12 kg)
Deti si mali priniesť obaly z rôznych čokolád. Všetci sme si spoločne čítali informácie z obalu. Zisťovali sme kvalitu čokolády, potom zoraďovali spoločne v skupinke obaly od najkvalitnejšej čokolády po najmenej kvalitnú. 1. Prečítali sme si vymyslenú rozprávku o Neposlušnej čokoláde a salónke. Úlohou skupín bolo dotvoriť koniec rozprávky. 2.Vymýšľali sme obal k čokoláde.
Čo na to deti?
Ochutnávka čokolády vniesla do aktivity príjemnú motiváciu Deti vedeli na pohľad rozoznať tmavú ako horkú a bledú ako mliečnu čokoládu, no ďalšie informácie o čokoláde a kakaových bôboch už bola pre väčšinu nová oblasť poznania. Po ochutnávke niektoré deti povedali, že viacpercentná čokoláda je menej sladká, mnohým nechutila, dokonca ju vypľúvali do koša. Niektoré úprimne povedali, že im skôr chutila čokoláda menej percentná, ktorá je sladšia. V skupine boli deti – traja, ktorí uprednostňujú tmavú čokoládu. Sú vedení z rodiny.
Tipy, odporúčania:
Texty k aktivitám sa dajú nájsť na internete. Je to vhodná téma ku dňu výživy. Čokoládu deti zbožňujú a vhodnými aktivitami sa môžu dozvedieť ako čokoláda vzniká, a ktorá je najzdravšia, nie najlepšia.
|