Budkáčik a Dubkáčik
Miesto: ZŠ s MŠ Krajné - trieda
Počet detí: 12
Vhodná pre: 3. – 4. ročník
Trvanie aktivity: príprava: 1 hod., realizácia: 120 min.
Aktivita podporuje: ⦁ Rozvíjanie kreativity, podpora komunikačných spôsobilostí ⦁ Rozvíjanie slovnej zásoby ⦁ Čítanie s porozumením, prerozprávanie príbehu
Tematické zaradenie: ⦁ Remeslo má zlaté dno ⦁ Tvorba vlastnej mapy vandrovky prasiatok
Popis aktivity: Aktivita sa začala prerozprávaním príbehu o 2 prasiatkach. Jedna skupina detí z krúžku mala mesiac na prečítanie knihy Budkáčik a Dubkáčik. Prečítali sme si príbeh, ktorý sa deťom najviac páčil. Zahrali sme sa hru na remeselníkov: „ My sme dvaja remeselníci, vandrujeme vo dne v noci. Naše remeslo s začína na: K a končí na I." Deti hádajú remeslo. Po hre sme si pomocou knihy Remeslo má zlaté dno predstavili zabudnuté remeslá. Každý žiak si vybral jedno remeslo a dostal tieto úlohy: 1. úloha: Napísať, prečo sa dieťaťu remeslo páči. 2. úloha: Opísať remeslo. 3. úloha: Vyrobiť výrobok.
Deti prezentovali tieto remeslá: Medovnikárstvo, hrnčiarstvo, kováčstvo, stolárstvo, mlynártvo, mydliarstvo, sviečkárstvo.
Zahádali sme si hádanky.
Hádanky na povolania
Šije šaty, nohavice, ušije aj sukničku, pre maličkú Aničku. (krajčírka)
Za malú chvíľočku urobí nám z latiek peknú lavičku. (stolár)
Postaví nám nový dom, aj s červeným komínom. (murár)
Niečo dobré v hrnci chystá, že to zjeme som si istá. (kuchár)
Zlata, striebra má on veľa a robí z nich pekné diela. (zlatník)
Pri lekárke robí pani, ošetruje chorým rany. Šikovná je , všetko stihne,, injekciu rýchlo pichne. (zdrav. sestra)
Poznám takého odborníka, ktorý ľuďom do úst vniká. Zub za zubom pozerá si, aby boli bielej krásy. (zubár)
Keď kravičku bolí brucho, keď má psíček choré ucho, keď prasiatko ochorie. Kto ich lieči? Kto to vie? (zverolekár)
Robí pekné veci z plechu, odkvap, ríny, celú strechu. (klampiar)
Má kolieska a pružiny, urobí z nich hodiny. (hodinár)
Po lese chodí dôkladne, pozerá sa na lane. V zime kŕmi zvieratá, to je jeho robota. (poľovník)
Nebojí sa víchra, keď sa more vlní. S kormidlom sa ihrá, riadi koráb plný. (námorník)
Zmieša cukor, vajcia, múku, pridá tam aj kúsok tuku. Sladkú prácu pani máte, či mi z misy liznúť dáte? (cukrárka)
Obzerá ujo komíny, či sa z nich dobre dymí. (kominár)
|
|
|
Zhotovovali sme mapu vandrovania Budkáčika a Dubkáčika. Táto mapa sa zhotovovala podľa toho, kadiaľ tieto dve prasiatka putovali, a čo sa naučili.
Čo na to deti? Deťom sa najviac páčila hra na remeselníkov. Zaujímavé boli aj remeslá, ktoré si vybrali a získavali informácie o danom remesle pomocou internetu a knihy Remeslo má zlaté dno, ktorú máme v školskej knižnici. Dané úlohy sme plnili do Osmijankovej literárnej záhrady.
Tipy, odporúčania: Treba dať deťom pri čítaní aj priestor na pohyb, treba improvizovať. Kniha sa stane pre deti zaujímavejšou.
Kniha k aktivite: Kniha od J. C. Hronského je zaujímavá pre deti v primárnom vzdelávaní. Pomocou knihy sa dozvedáme o remeslách, z ktorých mnohé upadli do zabudnutia. Je vhodné doplniť poznávanie remesiel knihou Remeslo má zlaté dno.
|