Práca s knihou
Miesto: ZŠ, knižnica v kombinácii s triedou.
Počet detí: 12
Vhodná pre: 4. ročník
Trvanie aktivity: príprava - 2 hodiny, realizácia - 240 minút (2 x120 minút)
Aktivita podporuje: ⦁ záujem o čítanie, pričom aktivita obsahuje len minimum čítania ⦁ rozvoj spolupráce, rozširovanie slovnej zásoby, schopnosť improvizovať ⦁ prežívanie emócií
Tematické zaradenie: ⦁ historická osobnosť ⦁ priateľstvo
Popis aktivity:
Celé putovanie našou aktivitou začíname s knihou Milan Rastislav Štefánik – kreslený príbeh rodáka z Košarísk. Keďže tento rok je práve rokom tejto osobnosti, zaradili sme si prácu s touto publikáciou do nášho krúžku.
Pani učiteľka prečítala z knihy úvod o tom, ako sa M. R. Štefánik narodil a potom sme začali s knihou pracovať.
Rozdelili sme sa do skupín po štyroch. Každá skupina si vymyslela svoj názov – musel súvisieť s osobnosťou tohto velikána našich dejín.
1.skupina: Bradlo |
2.skupina: Mohyla |
3.skupina: Letci |
1.úloha: Otvoriť si mapu v zadnej časti knihy a vyhľadať svetadiely, ktoré navštívil Štefánik. 2.úloha: Vyhľadať 5 krajín, ktoré navštívil Štefánik 3. úloha: Spoločne sme si prečítali legendu mapy a ukázali sme si, kde všade vo svete bol Štefánik.
4. úloha: Každá skupina si vybrala jednu osobnosť, s ktorou sa Štefánik stretol. Úlohou bolo vyhľadať informácie o danej osobnosti a potom sprostredkovať spolužiakom. Žiaci mohli čerpať z knihy M.R. Štefánik, ale aj z návštevy múzea. Skupiny si vybrali tieto osobnosti -Giuiana Benzoni, Tomáš Garrigue Masaryk a Pavol Štefánik – rodák z Krajného.
5. úloha: Práca s textom – hľadať informácie
- Do ktorého veľkého mesta sa Štefánik vybral študovať? - V ktorej hvezdárni pracoval a ako sa volal profesor, ktorý ho povolal do hvezdárne? - V ktorom meste stretol lásku svojho života ? - Čo darovala snúbenica Giuliana M. R. Štefánikovi na pamiatku? |
Diskusia: Čim by ste chceli byť, keď vyrastiete? Diskusia: Ktorú hvezdáreň ste navštívili a čo Vás zaujalo? Diskusia. Ktoré mestá ste navštívili vy? Diskusia: Deti vyjadrovali svoje názory, čo by ste darovali Štefánikovi, prečo? |
Pani učiteľka prečítala list, ktorý M.. R. Štefánik napísal na rozlúčku snúbenici.
6. úloha: Tvorivá: Vytvoriť niečo, čo súvisí s osobnosťou Štefánika.
7. úloha: Čitali sme si z knihy M. R. Štefánik – komiksové čítanie. Deti sa striedali pri čítaní.
8. úloha: Vysvetlili sme si, čo je komiks. Skupiny dostali za úlohu vytvoriť jednoduchý komiks.
Čo na to deti?
Deťom sa kniha veľmi páčila. Najviac ich zaujal život malého Milanka Štefánika a jeho vzťah s bratom Fedorkom. Aktívne sa zapájali do diskusie. Tešili sa na tvorbu komiksov.
Tipy, odporúčania:
Preskakujte strany a vyberajte len tie, na ktoré potrebujete v rámci témy upozorniť. Celý program by sa mal zmestiť do 240 minút - 2 krát dve vyučovacie hodiny. Ale viem si predstaviť skrátenú verziu bez čítania niektorých strán knihy. Pri diskusiach prijímajte nápady a názory detí.
Kniha k aktivitám: Lenka Mičúchová, Nina Abramovičová: Milan Rastislav Štefánik
|