Šťastie v podobe priateľstva
Miesto: ZŠ s MŠ knižnica
Počet detí: 12
Vhodná pre: 3. – 4. ročník
Trvanie aktivity: príprava: 60 min., realizácia: 120 min.
Aktivita podporuje: ⦁ záujem o čítanie, aktivita obsahuje aj čítanie knihy ⦁ rozvoj spolupráce, rozširovanie slovnej zásoby, schopnosť improvizovať ⦁ prežívanie emócií
Tematické zaradenie: ⦁ nezvyčajnosť okolo nás ⦁ priateľstvo a jeho podoby ⦁ podoby šťastia
Popis aktivity: Celé putovanie našou aktivitou sme začínali čítaním knihy. Na strane s obrázkom MESTA sme sa pozastavili, spolu s deťmi sme si ho prezreli a povedali si, aké to mesto je, aké je tam práve ročné obdobie, ako to tam vonia. Ďalej sa naša pozornosť presunula na stranu s dopravnými prostriedkami. Deti opisovali jednotlivé vozidlá a spoločne sme tipovali, či sa v niektorom z nich vezie náš hlavný hrdina, Jakub. Obrátili sme list a vstúpili do parku. Po prečítaní textu sme si predstavili strom, ktorý v príbehu zohrával dôležitú úlohu – bývala v ňom Jakubova rodina. Predstavili sme si, aký je to druh stromu. Deti povedali, že stará lipa, dub.
|
|
V jeho korune žije TROCHU NEZVYČAJNÁ rodina. Diskutovali sme o tom, kde ľudia zvyknú bývať. Aj o tom, prečo rodinu z knihy označili ako “trochu nezvyčajnú. Začali sme diskutovať o hlavnom hrdinovi Jakubovi. Rozdelila som deti do troch skupín. Prvá dostala za úlohu vymyslieť, koľko má Jakub rokov, aký je vysoký, akú má tvár, vlasy, farbu očí, čo má oblečené. Druhá skupina sa zameriavala na všetko, čo má Jakub rád a keď je šťastný, čo ho robieva smutným, nahnevaným. Tretia skupina vytvorila Jakubove tajomstvo .Spoločne sme si svoje nápady porozprávali. 1.skupina: Jakub mal 7 rokov, vysoký 110 cm, ryšavé vlasy, modré oči, nosil šiltovku, hnedé oblečenie a čierne topánky. 2. skupina:Šťastný: Keď nie je sám, keď má kamarátov, ktorí sa s ním hrajú. Smutný: Keď dostane päťku v škole, keď je sám a keď má zákaz stretávať sa s kamarátmi – má zaracha.. 3. skupina: Jakubove tajomstvo – fotografia kamarátky, životné úspory. Opäť sme sa vrátili k čítaniu knihy. Pri čítaní sme sa striedali. Zastavili sme sa zasa v parku.
|
|
Zahrali sa spolu na ľudí v parku. Išlo o skupinovú improvizáciu. Bez slov sa každý bez prípravy vrhol do činnosti, ktorú ľudia zvyknú v parku vykonávať (behanie, kopanie do lopty, kočíkovanie, čítanie knihy na lavičke,...) Deti vymysleli aj zaujímavé činnosti – nápadité. Napríklad: zapaľovanie cigarety a fajčenie, prechádzka so psíkom, zaľúbené páry, relax a iné. Po 10 minútach som improvizáciu zastavila a čítali sme si text ďalej. Jakub chodieval každý deň cez park po ČERSTVÉ ROŽKY. Vrcholom našej aktivity bola situácia, ktorá je v knihe sústredená okolo líšky pýtajúcej si od Jakuba rožky. - “Štedrosť je ako oceán. Chcel by si byť kvapkou v oceáne?” Prečítali sme si text po slová “Tak mi teda daj rožok,” dodala líška. Knihu sme na chvíľu zatvorili. Rozdelila som deti do troch skupín. Zopakovali sme si dialóg medzi Jakubom a líškou a nechala som všetky tri skupiny, aby rozohrali situáciu ďalej. Téma improvizácie bola “rozhodovanie Jakuba”. Nechali sme si na to 15 minút. 1.skupina – situáciu dohrala tak, že Jakub nedal líške rožky. Všetky priniesol domov. 2. skupina – situáciu dohrala tak, že Jakub sa so svojim rožkom rozdelil s líškou – dal jej polovicu. 3. skupina – situáciu dohrala tak, že Jakub dal líške celý rožok a jemu nič nezostalo.
Nakoniec nás zaujímalo, ako to dopadlo v knihe. Takže sme si to po skončení práce troch skupín prečítali. Napriek rôznym líščím náladám, Jakub s ňou zažil aj veľa cenných skúseností. Posunuli sme sa v našom príbehu na oranžovú dvojstranu s hojdačkou. Líška Jakuba naučila, že najlepší spôsob, ako veci vyriešiť, je dobre SA POHOJDAŤ. Aj my sme si spravili hojdačku. Dvojica sa chytila za ruky ako pri vytváraní nosidiel v návode prvej pomoci. Tretí sa sadol, pohojdal a postupne sa deti menili. Potom sme si dočítali text a rozdala som deťom papieriky. Písali na papierik, čo pre nich znamená šťastie. Šťastie je … Najviac písali deti o rodine a zdraví, ale aj kamarátoch.
|
|
Čo na to deti? Deťom sa veľmi páčili pohybové aktivity vo vymyslenom parku. Nechcelo sa im končiť. Chceli vymýšľať stále nové pohyby. V knižnici počas tejto aktivity zavládla veselá atmosféra. Spoločne sme sa nasmiali.Deti zaujalo aj húpanie vo dvojici. Niektoré deti nevedeli vytvoriť hojdačku pomocou rúk. Pomohli si navzájom. Bola to pre nich zábava.
Tipy, odporúčania: Treba dať deťom pri čítaní aj priestor na pohyb, treba improvizovať. Kniha sa stane pre deti zaujímavejšou.
Kniha k aktivite:
|