Napísal užívateľ Administrator
|
Piatok, 31 Január 2020 13:54 |
Fonematické uvedomovanie podľa Dr. Eľkonina
Hlavne s deťmi v nižších ročníkoch, ktorí navštevujú našu základnú školu, pracujeme aj na rozvoji fonematického uvedomovania podľa Dr. Eľkonina. Deti v priebehu niekoľkých týždňov spolu s Majstrom Slabikom, Majstrom Dĺžňom, Hláskulienkami a ďalšími rozprávkovými bytosťami putujú po Krajine slov a hravo sa učia rozlišovať slabiky v slovách, prvú a poslednú hlásku, umiestnenie hlások i dlhých slabík v slovách, tiež sa zoznámia s pojmami samohlásky a spoluhlásky. Deti pochopia, že zmena jednej hlásky v slove môže zmeniť jeho význam (pes – les), či vyjadriť iné množstvo vecí (mesto – mestá). Dá sa povedať, že deti nadobúdajú celkom nové znalosti o jazyku a rozvíjajú svoj jazykový cit. Je to nácvik fonematického uvedomovania ako rozhodujúceho predpokladu osvojenia písanej reči dieťaťom.
Všetko prebieha formou hier a súťaží v malých skupinkách, čo deti veľmi motivuje k výkonu. Deti sa učia o jazyku hravou formou nové veci, riešia jazykové úlohy, hrajú jazykové hry a hlavolamy. Naučia sa spolupracovať v skupinke aj vo dvojiciach, sú vedené k tvorivému a samostatnému mysleniu. Sú pozornejšie, sústredenejšie, vnímavejšie, viac motivované pre učenie, majú rozvinutý jazykový cit, lepšie komunikujú navzájom aj s dospelým.
|