A sme tu zas!
Školský rok je v plnom prúde aj keď s malými obmedzeniami. Snažíme sa využiť čas v školskom klube tak, aby deti v ŠKD nemali pocit, že tu musia byť len preto, že po vyučovaní nemajú kde ísť alebo nemôžu byť doma samé. Družina pre väčšie deti/tretiaci,štvrtáci a piataci/ je menšia a aj keď sa od októbra začali krúžky, deti sú všetky spolu v družine minimálne hodinu a pol. Je to spolu približne 25 detí.Každé z nich je iné a my ako vychovávateľky sa snažíme ponúknuť deťom spektrum činností tak, aby si každé z nich vybralo to, čo ho najviac oslovuje. Okrem kreatívneho tvorenia trávime veľa času vonku či už na školskom ihrisku alebo štadióne. Tie deti, ktoré neoslovuje tvorenie ani spoločenské hry môžu tráviť čas iným spôsobom/napr. hrami s penovými kockami/. Sme toho názoru, že v družine má prevládať voľnosť, radosť z činnosti, ktorú dieťa vykonáva a možnosť výberu. Aj keď je to niekedy ťažké, lebo hneď po vyučovaní je v klube veľa detí, majú deti na výber ako jednu z možností kreatívne tvorenie a vyrábanie rôznych dekoračných a osobných predmetov. Nebudeme si klamať: umožniť deťom tvoriť nie je vždy ľahké. Dlho to trvá, upratovanie je otrava, ste unavení, máte tristo iných vecí na práci, deti sú mrzuté, pomôcky na tvorenie sú drahé. Prečo teda s deťmi tvoriť? Podľa aktuálnych výskumov nie je kreativita nemenná. Dá sa rozvíjať, podobne ako naše svaly. Ak budú deti pravidelne trénovať, ich kreativita porastie.
1. Zdravie Tvorenie je dobré pre zdravie. Tvorivé aktivity (aj keď ste totálny amatér) pôsobia na vaše telo podobne ako meditácia. Je to ako joga pre váš mozog. Pri tvorení sa znižuje hladina stresu a zlepšuje sa nálada.
2. Samostatný jazyk Vizuálne vyjadrovanie je samostatný jazyk. Ak to naučíte vaše deti, darujete si navzájom ďalší spôsob komunikácie. Vizuálne sa dajú vyjadriť aj abstraktné, komplikované myšlienky alebo dokonca emócie. Deti tak dokážu vyjadriť veci, ktoré sa nezmestia do slov. Lepšie sa naladíte na svoje deti, hlbšie im porozumiete. Konflikty sa zmiernia, láska si nájde nové prejavy.
3. Vysporiadanie sa s emóciami Deti zažívajú množstvo emócií, ktoré sa učia rozoznávať a produktívne spracovávať. Mnohé negatívne emócie (napríklad hnev alebo strach) nemôžu vždy naplno vyjadriť. Učíme deti potláčať emócie, aby dokázali fungovať v spoločnosti. Pri tvorení ich môžu v bezpečí znova intenzívne prežívať, spracovávať a vyjadrovať.
4. Poznávanie sveta Keď si deti zvyknú pravidelne tvoriť, začnú hlbšie vnímať detaily okolitého sveta. Ak zažijú alebo spoznajú niečo zaujímavé a budú mať možnosť si to tvorivo spracovať, lepšie to pochopia. Ich svet sa tak obohatí a spestrí.
5. Dôvera vo vlastné schopnostiAk dieťa vidí, že samo dokáže reprodukovať okolitý svet, že si vie vytvoriť hračky, dekorácie alebo dokonca spotrebné predmety a že jeho tvorba má hodnotu aj pre ľudí v jeho okolí, posilňuje to jeho sebavedomie.
Tých benefitov je veľa, tu sú len niektoré z nich. Naše deti sú šikovné a hlavne máme ich radi. Preto je pre nás najdôležitejšie poskytnúť deťom slobodu a zároveň hranice. Ak sa tieto dve veci vzájomne vhodne doplňujú, spokojné sú aj deti, vychovávateľky aj rodičia.
Danica Sasáková Oľga Zemanová Adriana Borovská
|