Medzinárodný deň školských knižníc na druhom stupni
Školské knižnice mali tento rok sviatok v pondelok 23.10. Pripomenuli sme si ho aj na hodinách slovenského jazyka a literatúry v 5. a 6. ročníku. V knižniciach sa nepožičiavajú len knihy, ale i časopisy. Jeden perfektný s názvom Bublina sme si objednali do piatackej triednej knižnice. Najnovšie číslo je venované téme Hrdinovia. Žiaci z neho riešili rôzne zaujímavé úlohy – napríklad osemsmerovku, z ktorej sa dozvedeli, že „Skutočný hrdina je ten, kto premôže svoj hnev“. Nasledovalo tvorivé písanie v skupinách – dokončovanie príbehu o kúpalisku a skokanskom mostíku. Najlepšiu prácu sme poslali do súťaže o knihu. Deti zaujalo aj maľované čítanie o tom, že hrdinami sú ľudia rôznych profesií, texty o záchranných zložkách, ako hasiči, záchranári či policajti.
Diskutovali sme o Detskom čine roka, ocenení Biela vrana za výnimočné skutky dospelých, o tom, že hrdinami môžu byť aj zvieratá – napríklad psy, ktoré zachraňujú ľudí spod lavín či pri zemetraseniach, alebo vodiace psy pomáhajúce nevidomým. Ale hrdinami sú často aj ľudia z najbližšieho okolia žiakov. Niektorí za hrdinov považujú svojich rodičov, učiteľov alebo spolužiakov za to, že im vždy pomáhajú a podporujú ich. Rozprávali sme sa o tom, že hrdinom môže byť i každý jeden z nich, ak sa bude zaujímať o ľudí okolo seba, starať sa o prírodu, hovoriť pravdu, ak sa ozve, keď bude svedkom nespravodlivosti, bude k iným úctivý, bude prejavovať ľuďom rešpekt a v škole sa slušne správať. Z prác žiakov sme si urobili v triede peknú nástenku. So šiestakmi sme tému Medzinárodného dňa školských knižníc využili na precvičovanie tém Diskusia a Tvorenie slov skladaním. Výsledkom diskusie sú šiestacke návrhy, ako by napríklad zjednodušili vyhľadávanie kníh v školskej knižnici, prípadne kedy by sa im v nej čítalo ešte pohodlnejšie. Odovzdali ich aj pánovi riaditeľovi a možno sa niektorý z nich skutočne zrealizuje. Tvorili tiež text na danú tému s využitím učiteľom zadaných zložených slov. Dúfame, že aj takýmito aktivitami podporíme pozitívny vzťah detí k čítaniu ako k nevyhnutnému predpokladu školskej úspešnosti a zmysluplnému spôsobu trávenia voľného času.
|