Čítanie ľudových rozprávok
V druhom polroku sa rozbehol v tretiackej triede projekt:“ Čítame si ľudové rozprávky.“ Tému rozprávok som zvolila z nasledovných dôvodov:
Rozprávka je žáner, ktorý je tu od vekov a zdá sa, že je nadčasový. V rozprávke vždy víťazí dobro nad zlom, pravda nad klamstvom, pracovitosť nad lenivosťou, skromnosť a láskavosť nad chamtivosťou a žiarlivosťou.
Rozprávka naučí dieťa hodnotiť, čo je dobré a čo nie. Cez ľudovú rozprávku môže žiak prežiť nielen dobrodružstvo, ale môže sa naučiť vnímať ľudské šťastie i bolesť, vedieť cítiť s inými . A v neposlednom rade, súčasné deti nepoznajú klasické ľudové rozprávky. A to bol jeden z dôvodov, prečo sme začali pracovať s rozprávkou.
Cieľ projektu: 1. Vybrať si ľudovú rozprávku – požiadať pri výbere o pomoc rodiča alebo učiteľku. 2. Naučiť sa rozprávku interpretovať. 3. Pripraviť si pracovné listy pre spolužiakov a zistiť, či pochopili obsah rozprávky. 4. Vytvoriť ilustráciu k rozprávke podľa vlastných predstáv.
Čítaním rozprávok som podporovala: ■ rozvoj čitateľskej gramotnosti – čítanie s porozumením ■ snahu jednotlivca o najlepší osobný výkon ■ rozvíjanie predstavivosti, fantázie, originality ■ snahu riešiť problém v rozprávke, analyzovať ho, navrhovať alternatívne riešenia ■ nebáť sa byť iniciatívny
Čítanie rozprávok sa nám vydarilo, zapojili sa takmer všetky deti. Strávili sme s rozprávkou pekné chvíle, plné zaujímavých skutkov. Každé dieťa bolo za svoju prečítanú rozprávku odmenené nielen jednotkou, ale aj našimi dukátmi, omaľovávankou a nálepkou z obľúbenej rozprávky Máša a medveď.
Na záver ďakujem rodičom, ktorí sa zapojili do projektu s rozprávkou a pomohli svojim deťom pri príprave pracovných listov pre spolužiakov.
Ľubica Karliková
|