Odklínanie školskej knižnice
Miesto: V škole, v školskej knižnici
Počet detí: 14
Vhodná pre: 3. a 4. ročník
Trvanie aktivity: príprava: 1 hodina, realizácia: 2 hodiny
Aktivita podporuje:
- Čítanie s porozumením
- Záujem o čítanie, no aktivita neobsahuje priamo čítanie
Tematické zaradenie:
- Zakliata / začarovaná knižnica
- Odklínanie
Popis aktivity:
Deti v školskej knižnici som rozdelila do štyroch skupín a predstavila som im rozprávku, v ktorej je kráľovstvo kníh zakliate troma čarodejníkmi. (Počítačový čarodejník, tabletový čarodejník a mobilový čarodejník). „Jedného dňa presne na pravé poludnie, objavili sa tri podozrivé osoby. Nápadne sa na seba podobali, a tak nebolo pochýb, že sú to bratia. Obyvatelia nášho malého milého kráľovstva ani netušili, že títo votrelci na nepoznanie zmenia ich pokojný život. Najstarší sa volal Počítačový čarodejník. Bol veľký a nafúkaný. Stredný – Tabletový čarodejník bol síce o niečo menší, ale inak akoby svojmu bratovi z oka vypadol. No najzákernejší a najnebezpečnejší bol tretí – najmenší brat. Volal sa Mobilový čarodejník. Jeho zákernosť bola v tom, že ako najmenší bol takmer neviditeľný, zmestil sa do každého vrecka a tak bol kedykoľvek pripravený vykonávať svoju zlú činnosť.“
Úlohou detí je vyriešiť rôzne úlohy a zachrániť kráľovstvo:
1. Odkliať mená známych spisovateľov, ktoré zamotali naši čarodejníci.
2. Nájsť vknižnici 2 knihy od daných spisovateľov. ( J. Pavlovič, Gabriela Futová, Mária Ďuríčková a Marta Hlušíková )
3. Vyhľadať vknižnici názvy kníh, ktoré sa stratili.
4. Vymyslieť 8 veršovú báseň so slovom kniha a knižnica
Odkopnutá kniha |
Bola raz jedna kniha v knižnici, sedela tam na polici. Videli ju na ulici, už ju nechcú v knižnici. |
|
Išla ona na vychádzku, bola vraj až v Chorvátsku. Je to malá potvora, skočila hlboko do mora. |
|
Naša knižnica |
V našej krásnej knižnici, máme knižky v polici. Jedna krajšia ako druhá, zamotala sa nám do nich hlava. |
|
Hlava veľká ako svet, knihy krásne ako kvet. V knižnici nám rozvoniava, každá knižka ako nová. |
5. Vylúštiť hádanky
6. Spájať porozhadzované časti prísloví a porekadiel
7. Rozšifrovať názvy rozprávok
Deti postupne odhaľovali popletené mená spisovateľov, upravovali nesprávne názvy rozprávok, lúštili hádanky, spájali porozhadzované časti prísloví, porekadiel, tvorili báseň. Učiteľ si podľa vlastného výberu zvolí knihy, ktoré použije v rámci aktivity. Na každú aktivitu mali deti 10 minút. V prvom kole dostala každá skupina lístok s popletenými menami spisovateľov, v druhom kole dostali lístok s nesprávnymi názvami rozprávok, v treťom spájali príslovia a porekadlá. Po uplynutí času sme s každou skupinou kontrolovali správne odpovede. V piatom kole sme lúštili hádanky, ktoré žiakom prečítal učiteľ a deti svoje odpovede zapísali na čistý papier. Báseň si opäť zapisovali na papier. Úloh na „odklínanie“ možno vymyslieť oveľa viac. My sme boli limitovaní časom.
Čo na to deti?
Deti si aktivitu naozaj užili, aktívne sa zapájali a po súťaži vyzvedali, či bude ešte niekedy ďalšie odklínanie školskej knižnice.
Tipy, odporúčania
Aktivitu a jednotlivé úlohy si môžete ľubovoľne prispôsobiť podľa vlastných možností a potrieb.
|